My Friend sau un exercițiu online de imaginație colectivă

 

My Friend este un proiect dezvoltat de Compania “PunctArt” și se desfășoară sub egida Asociației “Compania de Teatru Labirint”, finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Acest proiect se axează pe mai multe direcții:

  • Un studiu despre construirea unei identități virtuale în paralel cu existența cotidiană
  • O cercetare antropologică și artistică despre impactul rețelelor de socializare asupra relațiilor interumane
  • Explorarea unor noi cadre și concepte artistice, precum și impactul acestora asupra perfomer-ilor și spectatorilor

 

My Friend este un experiment interactiv care implică și se referă la rețelele de socializare. Pornind de la provocarea de a crea un limbaj artistic care să traducă experiența socială virtuală într-o experiență pe viu, proiectul își propune să dezbată tema identității virtuale în spații virtuale tranzacționale cu impact în viața structurilor sociale reale.

My Friend îmbină elemente de sociologie, arte performative, muzică electronică, o instalație multimedia de tip 3D projection mapping, dramaturgie contemporană, joc și interactivitate în mediul virtual. Experimentul ia forma unui joc în care participanții sunt invitați să alcătuiască împreună narațiunea prin profilul de Facebook al unui personaj care se ”împrietenește” cu participanții și cu care interacționează în timp real și, simultan. Ei au ocazia să își personalizeze experiența performativă la care iau parte activ. Mecanismul care angrenează interacțiunea are ca punct central călătoria fără întoarcere și prima colonie stabilită pe Marte, Mars One, programată pentru anul 2022 și este centrată pe experiența individuală a unui membru al echipajului marțian, Andreea Douămiicincizeci.

De ce MarsOne?

Scopul misiunii reale Mars One este de a stabili o așezare umană pe Marte. Misiunea este de fapt o călătorie fără întoarcere a mai multor oameni supradotați către un posibil habitat în cele mai dure condiții de viață.

Așezarea umană de pe Marte este următorul salt uriaș pentru omenire. Explorarea sistemului solar poate fi factorul care declanșează existența unei umanități unite.

Conceptul din spatele acestei misiuni mai presupune și un alt lucru: membri echipajului, care nu se mai pot întoarce pe Terra, propun un nou statut de existență, cel al urmei umane. Acești oameni vor fi o simplă enclavă socială care va putea comunica cu viața sa anterioară și cu oamenii (prietenii, familia și ceilalți locuitori ai planetei) doar prin limbaj. Existența lor va fi o urmă de pixeli pe monitoarele de pe Terra și, spre deosebire de cei de pe Pământ care se definesc prin prezență, vor trăi doar prin propria voce și expresie scrisă sau orală.

My Friend urmărește simularea unei astfel de urme umane prin explorarea câtorva fragmente de viață a unei astfel de persoane și ridică probleme legate de alegerea unui astfel de parcurs controversat care pentru unii frizează nebunia.

My Friend propune trei perspective ale desfășurării narațiunii și implicit trei camere de cu rol performativ distinct.

Prima cameră constă în simularea unui platou TV care găzduiește un interviu cu Andreea Douămiicincizeci despre ce presupune misiunea pe Marte. Andreea răspunde la niște întrebări predefinite și la un set de întrebări puse de participanții din camera doi.

A doua cameră găzduiește un spațiu în care comunicarea între participanți se face doar prin intermediul platformei de socializare Facebook. Participanții vizionează articole legate de misiune și interacționează cu persoana ficțională Andreea Douămiicincizeci într-un grup de Facebook creat special pentru o zonă de discuții în jurul temei colonizării planetei Marte și a unor valori profund umane.

A treia cameră presupune un spațiu imersiv, de tip instalație, însoțit de un experiment video 3D, cu muzică experimentală și o atmosferă menită să recreeze un scenariu de amartizare și povestea unei călătorii fără întoarcere departe de planeta-mamă.

Faptul că grupurile de participanți (câte 3 grupuri /reprezentație) au avut parte de trasee diferite (1-2-3, 3-2-1, 2-1-3) a condus la o confuzie regizată și la reacții efervescente din partea participanților. Reacția verbală cea mai frecventă pe care am înregistrat-o de la participanții din București, Cluj-Napoca și Iași a fost favorabilă. În chestionarele de feedback participanții au notat în preponderență faptul că experiența a fost ”frustrantă”, ”te pune pe gânduri”, ”mă simțeam neajutorat/bizar în camera 2”, ”mi-am făcut prieteni noi”.

Experiența continuă și după reprezentație. Participanții au rămas prieteni cu Andreea Douămiicincizeci și continuă să îi trimită mesaje, invitații și cereri de prietenie. Echipa noastră susține această interacțiune prin postarea frecventă de mesaje, articole, status-uri de Facebook și ajută la menținerea comunității facilitate de personajul astfel creat.